In dec 2010, schreef Carla een weblog over Bloggen of Twitteren. Ook LinkedIn kwam ter sprake; Facebook werd niet genoemd. Nu zijn we anderhalf jaar verder en deze en gene in onze tuinhistorische wereld, bedrijfsmatig of privé, heeft een Facebook page, Twitter account, LinkedIn account, Weblog en/of Website. Wie kan het allemaal nog bijhouden?
Twee weken geleden was ik op het mini-symposium ‘De vergeten tuinen van Gerrit Vlaskamp’, georganiseerd door Landschapsbeheer Friesland. Naast de interessante bijdragen en workshops/excursie kwam nog wat anders naar voren: Gerrit Vlaskamp, al meer dan 100 jaar dood, twittert en geeft 49 volgers. En ja, hij heeft ook een eigen Facebook page en al meer dan 150 vrienden. En natuurlijk een website: www.gerrit-vlaskamp.nl.
Allemaal bijhouden en nakijken hoeft niet, de drie bieden meer van hetzelfde, maar hebben ieder hun eigen toetertjes en belletjes (via de een snel op de hoogte, een tweede met makkelijk reageren en de derde met meer inhoud).
En volgend jaar is er lekker, en noem het maar ouderwets, een tentoonstelling over Gerrit Vlaskamp in het Fries Museum en komt er ook een lekker ouderwets boek, dus niet zo’n nieuwerwets eBook. JH
Leuk Jan, Aan het eind van je blog kom je met de mededeling dat volgend jaar veel ouderwetse aandacht besteed zal worden aan G. Vlaskamp in de vorm van een tentoonstelling in het Fries Museum en een boek. Naast Aly van der Mark die de motor is in dit project, zijn Cascade-vrienden Rita Radetsky en de twitteraars Nico Kloppenburg, Jan Holwerda en ondergetekende, daarbij betrokken. Maar nieuwerwetse aandacht is zeker ook nodig omdat jongeren eerst ter orientatie op deze social media kijken, en vervolgens pas op diepgaander berichten, ja zelfs in een boek! Het zou goed zijn als we meer Cascade-twitteraars krijgen (nu 10 geteld) die allemaal indien passend, in hun tweets verwijzen naar de Cascade-website. Eigenlijk is twitteren ook reclame maken toch? Wie weet gaat de weblog dan ook weer beter lopen…CO
Leuk berichtje! En inderdaad Carla: (ik mag me nog onder de ‘jongeren’ scharen.. ) het fijne van Twitter is dat je makkelijk op de hoogte blijft van mensen maar ook van nieuws in het vakgebied, evenals van tentoonstellingen, boeken en andere publicaties. Hierdoor zie ik regelmatig dingen waar ik heen ga en verder nog nergens over gelezen had.
Ik plaats ook regelmatig Tweets over een bericht dat op het Cascade webblog is verschenen. Social media zijn in die zin ook zeker reclame, meer mensen zien-lezen zo in ieder geval je bericht of ‘nieuwtje’.
Misschien een idee om een Twitter-account voor Cascade te maken en de nieuwe berichten die op het blog zijn geplaatst ook met een link als Tweets te plaatsen (of bijvoorbeeld de link naar de nieuwsbrief)?
Groet,
Henk
(op Twitter @henkh89)
Hoi Henk, gelukkig dat iemand mij nu steunt in modern OOK twitteren. Je suggestie heb ik ook al gesuggereerd aan Cascade en aan Jan. Wat mij betreft zullen we er zeker aan moeten gaan geloven. Misschien moet je met Jan nog eerst eens de technische kant bespreken, maar er is niet veel moeilijks aan. Voor de twitteraars wordt het dan makkelijker om berichten vanaf de Cascade weblog door te twitteren naar tweets in de vorm van retweets en andersom. Cascade zal daardoor meer in de picture komen te staan. Ik hoop dat Cascade het op gaat pikken en in gaat zien. Maar ik weet het, Ipads gebruiken, boeken digitaliseren, profielen aanmaken op Linkedin en Twitter (dat is wel genoeg om te beginnen), het is allemaal eerst niet aanlokkelijk totdat je het zelf gaat ervaren als werkelijk gemakkelijker. CO