Via Google kom je nog eens ergens. Nu ‘in’ de tuin van Anne Mieke Backer.
Lees eens het Trouw internet krantenartikel Kleine hommage aan Marie
Ik citeer: ‘De beplanting in deze tuin is gebaseerd op de briefwisseling die Carolus Clusius en Marie de Brimeu voerden tussen 1571 en 1590’. ‘Tot dan toe had de katholieke kerk de bloemen een betekenis en plaats gegeven…’. ‘Marie en Clusius beschouwden bloemen nog wel als een bewijs van Gods schepping, maar discussieerden voortdurend over ‘een nieuwe harmonie’ in de tuin’. JH
Wat leuk dit artikel over Marie de Brimeu en Clusius. Als ik het nu goed begrijp gaat het er om dat Marie de Brimeu en Clusius niet meer tuinplanten door christelijke symboliek wilden laten domineren, maar ze beschouwden de kwaliteit van de planten op hun eigen meritus, los van die symboliek. Ik studeerde ooit af op de symboliek van planten op Middeleeuwse schilderijen, zoals Anne Mieke wel weet. Vandaar dat ik ook bijzonder geinteresseerd ben in dit onderwerp. In het TROUW – artikel wordt de rode roos genoemd als symbool voor het lijden van Christus. Ik heb ooit gevonden (weer mijn scriptie boven water gehaald) dat de rode roos oorspronkelijk het symbool van Venus is; en dat de roos in de christelijke symboliek wordt gebruikt als Mariabloem en symbool voor Gods liefde en lijden. Ook de doornen spelen een belangrijke rol. De roos met doornen staat voor Christus en de roos zonder doornen staat voor Maria. De rozenhaag duidt in de christelijke symboliek op Goddelijke Liefde; de rozentuin op de hemeltuin. Kortom in mijn onderzoek kreeg de rode roos meer liefde van God toebedeeld dan lijden. Tenslotte moet ik nog zeggen dat de christelijke kleurensymboliek dit ondersteunt. Rood is de kleur van de liefde, de liefde van God tot de mens en van de mens tot God, terwijl de kleur geel staat voor het lijden.