Le château de Loo ancien et moderne dans le Dpt. de Yssel (1812), Antoine-Ignace Melling
(titel en jaar van onderstaande tekening) Photo (C) RMN-Grand Palais / René-Gabriel Ojéda
De tekening onderaan, Le château de Loo ancien et moderne dans le Dpt. de Yssel (1812) van Antoine-Ignace Melling, is de oudst bekende afbeelding van de landschappelijke aanleg van het petit parc achter paleis Het Loo. De tekening staat onder andere in Antoine-Ignace Melling (1763-1831) reizend kunstenaar (1991) van C. Boschma & J. Perot. In het boek staat een mooi hoofdstuk over het tekenen van panorama’s zoals die van Melling, het hoofdstuk ‘Perspectiefproblemen bij panoramatekeningen’ door Theo Laurentius. Een heel interessant hoofdstuk met na analyse en uitleg de conclusie dat Melling geen draadraam voor de opzet van zijn tekeningen heeft gebruikt. De kwadratuur die we op tekeningen van hem zien is uitsluitend gebruikt om een kopie te kunnen maken…
Zoekend naar werken van Melling en een grotere foto/scan van Château et parc de Ris-Orangis ten behoeve van voorgaand bericht Tekenaar getekend (1), kwam ik het bovenstaande Vue d’un château van Melling tegen. Het is in het bezit van het Louvre. En de beschrijving zegt in feite dat het Louvre weet dat het een Melling is, maar dat ze geen idee hebben welk château dat moet zijn.
Ken je de onderstaande tekening of kijk je goed naar de samenstellende delen van het hoofdgebouw, dan weet je direct welk château hier wordt verbeeld, Het Loo! Dus niet alleen getekend door Melling, maar ook ‘door-gekopieerd’ naar een gouache-tekening door Melling. Ook hier zal Melling op zijn ladder hebben gestaan, zie hier.
Is de gouache een tot nu onbekend werk?
Jan Holwerda
Le château de Loo ancien et moderne dans le Dpt. de Yssel (1812), Antoine-Ignace Melling
Vond de foto in een online collectie. Daarin staat aan dat het werk uit de collectie van het Louvre komt. Alleen kan het Louvre het niet vinden… Mogelijk een administratief dingetje bij een van de twee partijen. Wordt vervolgd, hoop ik