Joan Patijn legt een Cascade kransje tegen de grafsteen van J.D. Zocher jr.
Uiterst links de steen voor L.P. Zocher. Foto: Niek Ravensbergen.
Ook deze keer heeft Niek Ravensbergen een hele serie foto’s genomen. Hier te zien.
Deelnemers geef via de onderstaande link ‘… reacties’ jullie zaterdag eens weer…
Er was een technisch probleempje, nu opgelost. Reacties kunnen worden opgevoerd…
Joan Patijn heeft deze dag voortreffelijk geleid en van informatie voorzien. En dan Cascadekransjes bij de graven van Zocher en Springer: fantastische geste!
Inderdaad, helemaal met Niek eens. Wat een geweldig en goed georganiseerde dag en wat een attentie om die kransjes voor de Zochers en Springer te verzorgen. En wat een prachtige foto’s van Niek nu op onze website. Het was een dag vol verrassingen. Ik kende natuurlijk al Duin en Daal en was eerder bij de fam. de Jong op bezoek geweest maar nu ze ons zo nadrukkelijk vroegen wie toch de schilder van die prachtige wanddecoratie zou kunnen zijn, ben ik maar eens extra gaan googelen gisteren. Ik ben maar een eenvoudig bioloog, maar toch kwam ik denk ik wel dichtbij een oplossing uit. Mijn idee is G. W. Dijsselhof. Ik ga het zo aan de familie melden. Waarom? Ten eerste zocht ik naar Nimrod natuurlijk. Ik kwam uit bij de Kon. Nederl. Jachtvereeniging Nimrod, die gevestigd was in Haarlem (secretaris 1849-1925 Willem Boissevain). In Hotel Duin en Daal werden in het eerste kwart van de 20ste eeuw in de terraszaal veel concerten en kunsttentoonstellingen gehouden. Welke4 kunstenaars zouden daar hebben geexposeerd of woonden in de omgeving van Overveen en zouden er geweest kunnen zijn? De kunstenaar G. W. Dijsselhof woonde van 1899-1912 in Haarlem, heeft in 1912 een huis in Overveen laten bouwen, is daar in 1913 gaan wonen en is in 1924 daar overleden. Een aardig artikel wordt aan hem gewijd in 1905 in Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift (met foto’s van zijn werken).
Zie http://www.elseviermaandschrift.nl/EGM/1905/07/19050701/EGM-19050701-0367/story.pdf.
Het blijkt dat hij in de periode dat hij in Amsterdam woonde veel in Artis kwam en vooral de vissen in het aquarium bestudeerde, naast herten en andere dieren. En de vissen nu in de Hotelzaal in Duin en Daal vertonen best veel gelijkenis met de vissen in dat laatste artikel.
En dan blijkt nog uit een necrologie uit het Haarlems Dagblad (17-06-1724), p. 5/10, dat hij een zeer kundig schilder was en een bescheiden mens, hetgeen wel eens zou kunnen verklaren dat de prachtige wandschildering in Hotel Duin en Daal helemaal niet bekend is. Het is allemaal maar een idee. Misschien heb ik me teveel laten meeslepen door het een of het ander, maar anderen kunnen misschien verder met deze opmerkingen? Het boek van Yvonne Brentjens: Leven en werk van G.W. Dijsselhof (1866-1924). Dwalen door het paradijs. Zwolle, 2002, heb ik nog niet gelezen.
CO
Nav de reactie van Carla…
Kijk dan naar de Dijsselhofkamer, tegenwoordig onderdeel van Gemeentemuseum Den Haag.
Klik hier voor een grote weergave van de foto.
Uit Kunst en samenleving van G.W. Dijsselhof, zie boek.
Aan het album zijn een drietal door Joost Gieskes toegestuurde foto’s toegevoegd.
Ja, die kamer ken ik heel goed, maar als je me nu vraagt hoe zien de wanddecoraties er daar uit, wat zie je aan voorstellingen, dan weet ik het toch weer niet. Die pauw en kraanvogels uit het boek Kunst en Samenleving, zijn natuurlijk ook veel gebruikte motieven in de Nieuwe Kunst. Motieven uit de Japanse kunst schuren er ook tegen aan. Als je onder firma Wisselingh of op vvnk.nl (Ver. Vrienden Nieuwe Kunst 1900) zoekt vind je ook allerlei overeenkomsten, o.a. een vissenschilderij van Dijsselhof dat wel op de vissen afgebeeld op Nimrod lijkt. Ik zal het naar Jan sturen en vragen of hij het bij deze reactie wil plaatsen. Verder zoeken maar en kijken of we een echt bewijs vinden. Ik ben geheel in de ban. Ik zal contact opnemen met de VVNK. CO
Het fries in de zaal is inderdaad schitterend. Ook ik ben zaterdagavond direct in de boeken gedoken en vond bijgaande illustraties door G.W. Dijsselhof in Nederlandsche Ambachts- en Nijverheidskunst Jaarboek 1920. Het betreft zijn grafisch werk (hoofdstukversieringen) voor Kunst en Samenleving. Ik heb de familie De Jong daarover al gemaild. Erg leuk, dat iedereen is gaan zoeken.
De prenten die Karen hierboven aanreikte vertonen duidelijke Dijsselhof-kenmerken, die door hem vaker werden toegepast. De bovenste prent met de pauw doet sterk denken aan de pauw in de Dijsselhof-kamer in het Gemeente Museum Den Haag en de onderste prent met de steuren (geen snoeken hoor zoals ik elders las) wijst naar de (onder)randversiering van de wandschildering in de eetzaal van het voormalig hotel Duin en Daal. En als je zo duidelijk steuren tekent, dan heb je die beesten bestudeerd, en dat Dijsselhof dat veelvuldig deed in het aquarium van Artis in Amsterdam, is bekend van hem. De Koninklijke Bibliotheek toont in een van haar exposities (Bladerboeken) ook dit onderste vignet of hoofdstukversiering van Dijsselhof met steuren, uit het boek “Kunst en Samenleving” (vertaald naar Walter Crane). Nog steeds geen echt bewijs, maar het begint warm te worden. CO
Ik heb nu nog een duidelijke afbeelding van een gebatikte wandversiering in de Dijsselhofkamer in Gem. Museum Den Haag gevonden (Geheugen van Nederland beeldbank), waarvan de onderrand met vissen (steuren) toch wel heel erg lijkt op de onderrand van de wandversiering van Nimrod in de eetzaal van Bloemendaal. Ik vraag Jan om deze twee randen hier onder elkaar te plaatsen. CO
En wat denken jullie? Zou dit er ook iets mee te maken hebben? Zouden die steuren van Dijsselhof in de randversiering van Nimrod ook te maken hebben met de architect van de eetzaal, J. A. G. van der Steur? Helaas is het archief van J. A. G. van der Steur bij de slag om Arnhem in vlammen opgegaan, dus tekeningen en foto’s en andere documenten uit dit archief en over de samenwerking met Dijsselhof zijn van die kant niet te verwachten. CO