Gezicht in een laan met loofwerkpriëlen en vormbomen in een formeel aangelegde tuin ergens aan de Vecht (1795), P. Remmers Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank van Het Utrechts Archief zitten twee tekeningen van P. Remmers:
Gezicht op een huis in de omgeving van Maarssen, uit 1793. En
Gezicht in een laan met loofwerkpriëlen en vormbomen in een formeel aangelegde tuin ergens aan de Vecht, uit 1795.
Locaties zijn onbekend. Wie het weet mag het zeggen.
JH
Gezicht op een huis in de omgeving van Maarssen (1793), P. Remmers Bron: Het Utrechts Archief
Op de website van SNS Historisch Centrum te Kampen vond ik de volgende gegevens over ene Pieter Remmers. Of het dezelfde Remmers is, weet ik niet, maar lijkt me toch wel heel goed mogelijk. CO.
Pieter Remmers (1744-na 1818)
Het leven van Pieter Remmers heeft opvallende parallellen met dat van Hendrick Avercamp. Beide waren doofstom en beide waren in Amsterdam geboren en opgeleid, maar kwamen later in Kampen wonen. Remmers van 1771 tot 1810. Remmers talent was minder groot dan dat van Avercamp, waardoor hij nauwelijks bekend is geworden. Hij heeft vooral getekend, in een enigszins naïeve, maar desondanks beeldende stijl. De tekenkunst was in Remmers tijd populair, vooral voor het vastleggen van topografische onderwerpen. Ook Remmers vervaardigde een aantal ‘Kamper’ taferelen die een bijzonder beeld geven van het stedenschoon van een aantal eeuwen terug. Het nagelaten oeuvre van Remmers is bescheiden van omvang: ongeveer veertig tekeningen, die verspreid zijn geraakt over de collecties van het Rijksprentenkabinet te Amsterdam, het Stedelijk Museum Zwolle, het Gemeentearchief Kampen en het Frans Walkate Archief. Het was archivaris Clara Welcker die Remmers en zijn werk aan de vergetelheid heeft ontrukt.
’t zal inderdaad deze Pieter Remmers zijn.
Rijksmuseum laat in zn beeldbank een 4tal werken zien. Bij 1 zie ik signatuur: https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/RP-T-1897-A-3480; als die op tekeningen van deze weblog.
In de Vechtstreek is men er nog niet uit. Eerder kreeg ik van Juliette J. een update uit een mailwisseling met twee heren:
“Ik ben er van overtuigd dat een van de afbeeldingen het koetshuis van Herteveld is, het pad waar het koetsje op rijd is de Zijlweg de weg die nu nog steeds naar het kanaal gaat. Een leuke ontdekking laat het ook aan … zien.”
“Dat het paadje op de 2e afbeelding de Zijlweg zou voorstellen, geloof ik niets van. Dan zou het huis rechts de oranjerie moeten zijn en die heeft maar één verdieping en er is geen buitenplaats-achtig huis op de achtergrond.
Het huis lijkt qua maat en met de 2 verdiepingen op het Silverstein, maar dat klopt ook niet, want dan zou je of de Vecht moeten zien, of met je rug naar de Vecht staan en is er daar geen water.
Endelhoven was geloof ik ook zo smal.
En ik dacht aan die kleine buitens daar bij de Machinekade?”